НАССР: Що таке ISO 22000?
Стандарт iso 22000 — це стандарт розроблений для підприємств харчової промисловості та має на меті здійснення гармонізації вимог щодо менеджменту безпеки харчової продукції для всіх учасників харчового ланцюга.

Під цією абревіатурою мають на увазі постійно діючі процедури, засновані на принципах системи аналізу небезпечних факторів і контролю в критичних точках.
Їх зобов’язані розробляти, впроваджувати та застосовувати (згідно з п. 2 ч. 2 ст. 20 Закону № 771) оператори ринку харчових продуктів. У свою чергу, оператор ринку харчових продуктів згідно 55 ч. 1 ст. 1 Закону – це:
1) суб’єкт господарювання, який здійснює діяльність3 і в управлінні якого знаходяться потужності, на яких здійснюється первинне виробництво, виробництво, реалізація та/або оборот харчових продуктів та/або інших об’єктів санітарних заходів (крім матеріалів, що контактують з харчовими продуктами);
2) фізособа, якщо вона здійснює діяльність3 і займається виробництвом та/або оборотом харчових продуктів або інших об’єктів санітарних заходів.
3 З метою або без мети отримання прибутку.
Оператором ринку також вважається агропродовольчий ринок.
Оператори ринку харчових продуктів можуть керувати різними потужностями. Під потужностями Закон № 771 має на увазі споруди або комплекс споруд, приміщення, будівлі, обладнання та інші засоби, включаючи транспортні засоби, а також територію, що використовуються у виробництві та/або обороті об’єктів санітарних заходів.
Закон № 771 робить різницю між потужностями:
1) що здійснюють діяльність із харчовими продуктами, у складі яких є необроблені інгредієнти тваринного походження (крім малих потужностей);
2) що здійснюють діяльність з харчовими продуктами, у складі яких відсутні необроблені інгредієнти тваринного походження (крім малих потужностей);
Оператори, які керують такими потужностями, зобов’язані були впровадити систему НАССР з 20.09.2017 р. та 20.09.2018 р. відповідно (згідно з Законом № 1602).
3) малими потужностями. Нас зараз цікавлять саме останні.
Малі потужності: під ударом з 20.09.2019р.
Малими відповідно до 37 ч. 1 ст. 1 Закону № 771 вважають потужності, які:
— постачають харчові продукти кінцевому споживачеві, мають не більше десяти осіб робочого персоналу, займають площу не більше 400 м2 або
— не поставляють продукти харчування кінцевому споживачеві і мають не більше п’ять осіб робочого персоналу.
Це можуть бути і юрособи, і ФОП
Так ось, з 20.09.2019 р. і до таких потужностей мають застосовуватися вимоги щодо застосування системи НАССР, зосереджені у п. 2 ч. 2 ст. 20 і ст. 21 Закону № 771.
За оцінками експертів, сьогодні близько 200 тис. суб’єктів господарювання, які підпадають під критерії мінімальних потужностей, зобов’язані ввести у себе з виробництва систему НАССР.
Про відповідальність…
Відповідальність за «харчові» порушення прописано зараз у Законі № 20424.
4 Закон України «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров’я та благополуччя тварин» від 18.05.2017 р. № 2042-VIII.
Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 65 цього Закону невиконання обов’язку по впровадженню НАССР загрожує для юросіб значним штрафом у розмірі 30 мінзарплат, для ФОП — 15 мінзарплат .
2021 року розмір мінзарплати, нагадаємо, становить 6700 грн.
Єдине, що згідно із застереженням із ч.2 цієї ж ст. 65 Закону № 2042, якщо це порушення перше, можна відбутися приписом. Вказаний вище штраф застосовано не буде.
Але знову ж таки це буде лише тимчасовою відстрочкою. Бо інакше (якщо не виконати розпорядження) доведеться відповідати і за порушення, і за невиконання розпорядження.
Вимоги щодо застосування НАССР не поширюються на малі потужності
Є такий законопроект № 22305. Їм запропоновано закріпити, що вимоги щодо застосування НАССР не поширюються на малі потужності (нова ч. 8 ст. 21 Закону № 771).
5 Проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту прав операторів ринку харчових продуктів, в управлінні яких є малі потужності» від 04.10.2019 р. № 2230.
Але при цьому будуть і виключення: тимчасові споруди торговельного призначення для здійснення підприємницької діяльності: кіоски, павільйони, торгові лотки і т. д. Для них НАССР пропонують залишити, але дати відстрочку до 01.01.2025 р.
На думку авторів законопроекту, такі «потужності», як правило, є установами швидкого обслуговування і найчастіше допускають порушення законодавства, що становлять загрозу життю та здоров’ю населення.